Home / بیانیە فارسی / بیانیه کمیسیون زنان سازمان دمکراتیک یارسان پیرامون درگذشت هنرمند فتانه ولیدی

بیانیه کمیسیون زنان سازمان دمکراتیک یارسان پیرامون درگذشت هنرمند فتانه ولیدی

یارسانمدیا
‏28‏ سپتامبر‏ 2024

در گذشت بانوی هنرمند و توانای کرد، فتانه ولیدی، موجی از اندوه را در میان خانواده موسیقی کوردستان و ایران برانگیخته است. فتانه ولیدی، زنی پیشگام و شجاع، نخستین زن کرد ایرانی بود که در دههٔ ۴۰ خورشیدی در رادیو ملی ایران آواز خواند و با ترانهٔ معروف، “صبری گل فروش” (سه‌بری گوڵ فرۆش)، به دنیای حرفه‌ای موسیقی پا گذاشت. او در طول سال‌ها، آثار بی‌نظیر و به‌یادماندنی‌ای خلق کرد که همچنان در دل‌های مردمان بخش‌های مختلف کردستان طنین‌انداز است.

کمیسیون زنان سازمان دمکراتیک یارسان، از دست دادن این صدای ارزشمند را به خانوادهٔ گرامی ایشان، جامعهٔ موسیقی کردستان و ایران و تمامی مردمان کرد تسلیت می‌گوییم. در آیین یارسان، موسیقی و صدا به‌مثابه “سرود رهایی” شناخته می‌شود و نقش بنیادی در زندگی ما ایفا می‌کند. ما با موسیقی به دنیا می‌آییم، با آن زندگی می‌کنیم و در نهایت با موسیقی از این جهان گذر می‌کنیم. به همین دلیل، هر فردی که نغمه‌ای برای جهان سر دهد و با ساز و صدایش جهان طبیعت را زینت بخشد، شایستهٔ احترام و ستایش است.

فتانه ولیدی، این زن توانای کرد، با صدای خوش و موسیقی ناب خود، به دنیای هنر غنای خاصی بخشید. او نه‌تنها به‌عنوان یک هنرمند بلکه به‌عنوان نماد مقاومت و قدرت زنان در عرصهٔ موسیقی شناخته می‌شود. روح او، که با نواها و نغمه‌های زیبا گره خورده بود، همواره شادمان خواهد بود.

ما آرزو داریم که راه او در عرصهٔ موسیقی و صدای زنان در کردستان، ایران و جامعه جهانی ادامه یابد و صدای هنرمندان زن همیشه و همواره بلند و رسا در تمامی عرصه‌ها طنین‌انداز شود. هنر، موسیقی و صدا در جامعهٔ یارسان همواره ارزش و احترام بزرگی داشته است و این راهی است که باید با افتخار ادامه یابد.

یاد و خاطرهٔ فتانه ولیدی جاودان باد.

کمیسیون زنان سازمان دمکراتیک یارسان

۳ مهر ۱۴۰۳