Home / احمد مرادی / یک مقام کُرد اهل سنت در کابینه رئیس جمهور ایران، رفع یا گسترش تبعیض؟

یک مقام کُرد اهل سنت در کابینه رئیس جمهور ایران، رفع یا گسترش تبعیض؟

 

یارسانمدیا
‏30‏ اوت‏ 2024

نویسنده: احمد مرادی

برای اولین بار در تاریخ 45 ساله حکومت اسلامی پرده تبعیض اندکی کنار زده شد و عبدالکریم حسین‌زاده از زیر آن سر درآورد، وی به سمت معاون رئیس جمهور در امور توسعه روستایی و مناطق محروم کشور منصوب گردید.

این انتصاب از نوع خود گامی امید بخش است. امیدوارم جناب آقای پزشکیان چنین اقداماتی انجام دهند تا در آسمان تاریک نظام اسلامی چشم انداز روشنی برای آینده کسانی که از جناح حاکم نیستند دیده شود.

تبعیض مهمترین رکن نظام اسلامی است که بدون آن قطعا دوام نخواهد آورد. رفع تبعیض در سطح مدیران دولتی به معنای شایسته سالاری در ساختار اداره کشور است. ستون فقرات نظام اسلامی را مسئولانی تشکیل می دهد که به خاطر ویژگیهایی بخصوصی در آن جایگاە قرار گرفتەاند، نه لزوماً به دلیل شایستگی. در فردای تغییر در ساختار اداری و سیاسی کشور، این مسئولان باید به شغل دیگری گماشته شوند و افراد مناسب برای هر سمتی جایگزین آنها شود.

قبل از بررسی و قضاوت در مورد روند انتصاب عبدالکریم حسین‌زاده در کابینه آقای رئیس جمهور، باید ببینیم که تبعیض در مورد نامزدهای تصدی پست نهادهای تصمیم گیری کشور در کجا و در بر طبق چه شرایطی اعمال می شود و آقای حسین‌زاده در کدام سمت گود نشسته است، آن وقت میتوان نتیجه گرفت که آیا این انتصاب گامی جدی در جهت رفع تبعیض است یا برعکس.

آقای عبدالکریم حسین‌زاده هم اکنون نماینده شورای اسلامی حوزه انتخابیه نقده و اشنویه در استان آذربایجان غربی میباشد. او از چهره‌های سیاسی اصلاح طلب نیز به شمار می رود. وی در حال حاظر صلاحیت نمایندگی در مجلس شورای اسلامی را دارد. سه شرطی که موجب تبعیض و تمایز ایرانیان از یکدیگر می شود عبارتند از: اعتقاد و التزام عملی به اسلام، اعتقاد و التزام عملی به نظام جمهوری اسلامی ایران و اعتقاد به اصل مترقی ولایت مطلقه فقیه و التزام به قانون اساسی.

صلاحیت نامزد ریاست جمهوری، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و سایر نهادهای متولی امور سیاسی و اداری کشور توسط شورای نگهبان بررسی می شود. بر اساس اطلاعات موجود درصد بالایی از کاندیداها رد صلاحیت میشوند، زیرا اکثر ایرانیان تمامی شرایطی که مبنای تصمیم شورای نگهبان است را ندارند.

لذا با توجه به موقعیت آقای حسین‌زاده قبل از این انتصاب و پذیرش صلاحیت ایشان از سوی شورای نگهبان، ایشان جزء گروه اکثریت مورد تبعیض قرار نمیگیرد. با پاسخ به یک سوال ساده می توان به این نتیجه رسید که آیا انتصاب آقای حسین‌زاده به سمت معاونت رئیس جمهور گامی جدی در جهت رفع تبعیض است یا برعکس. آیا اگر به جای حسین‌زاده شخص دیگری در کردستان که چهره اصلاح طلب نبود و قبلا از فیلتر شورای نگهبان برای نمایندگی مجلس عبور نمیکردە بود، می توانست به این سمت منصوب شود؟

بیگمان، اکثر ما بر این باوریم که حسین‌زادەهای زیادی در کردستان و سایر مناطق ایران شایسته مقام اول مملکت تا معاون رئیس جمهور و استاندار و غیره هستند ولی نتوانستەاند یا نخواستەاند خود را با شرایط نظام همساز کنند.

زمانی ما شاهد جامعه مطلوبی برای همه ایرانیان میشویم که تمام حسین‌زادەها، عمرزادەها و نوادگان کورش بدون هیچگونه تبعیضی از حق برابر برخوردار باشند، این ممکن نیست مگر اینکه تبعیض‌های نهادینه شدە برچید شوند. با رفع تبعیض در ایران، بین مسلمان و یارسان، بین اهل تشیع و تسنن، بین زن و مرد، بین سیاه و سفید، بین مهاجر و بومی، بین كُردِ، فارس، بلوچ …بین غنی و فقیر، دگرباشان جنسی و سیاسی و غیره، تمام شهروندان احساس تعلق به کشور پیدا میکنند. شهروندان دلبسته همدیگر و علاقه‌مند به زندگی مسالمت‌آمیز در ایران یکپارچه میشوند. آن وقت ما شاهد رشد و شکوفائی کشور میشویم و از همه مهمتر “تجزیەطلبان” به انسانهای ایراندوست و میهن پرست تبدیل میشوند.

اما اندیشه ایجاد جامعە‌ای مبتنی بر عدالت اجتماعی و برخورداری همه شهروندان از حقوق مساوی در ایران در گرو پایان این نظام است نه تغییرات جزئی در آن. آقای خامنەای و دیگر همدستان او به این واقعیت واقفند که در صورت تحقق ایده فوق، معنا و مفهوم نظام ولایت فقیه از بین می رود و امکان تقویت، تداوم و صدور چنین افکاری از بین می رود. تبعیض روح نظام و از بین رفتن آن به معنی مرگ کل حاکمیت است، چیزی که حاکمان به آن تن نخواهند داد.

ریشه تبعیض در دو اصل قانون اساسی جمهوری اسلامی نهادینه شده است. ب

ر اساس اصل پنجم، ولایت‏ امر و امامت‏ امت‏ بر عهده ولی فقیه است که او در یک فرآیند عملا غیر دمکراتیک، مادام العمر به این جایگاه می رسد. بر اساس اصل یکصد و پانزدهم این قانون رئیس جمهور باید از رجال دین و پیرو مذهب رسمی جعفری اثنی عشری باشد.

جامعه ایران متنوع و متشکل از پیروان مذاهب مختلف است. ساکنان این سرزمین از گروهای قومی مختلفی هستند که هر کدام زبان، آداب و رسوم منحصر به خود را دارند. برتری هر یک از گروه‌های اتنیکی و مذهبی منجر به نارضایتی و هرج و مرج اجتماعی می شود، چیزی که هم‌اکنون شاهد هستیم. جامعه ایران زیر بار تبعیض نخواهد رفت، روزبروز بر تعداد افراد ناراضی افزوده می شود و در نتیجه دایره قدرت تنگ تر می شود. این وضعیت ایران را به جایی رسانده است که نه قربانیان تبعیض و نه عاملان این پدیده احساس آرامش می کنند و هیچ یک از این

دو گروه آینده روشنی را برای خود و فرزندانشان در ایران متصور نیستند. همانطور که شاهد هستیم فرزندانی که والدین در راس قدرت دارند (آقازادەها) باید در جستجوی زندگی بهتر به کشورهای آمریکایی و اروپای روی بیاورند. گروهی دیگر از ایرانیان در جستجوی آزادی و نان ایران را ترک می کنند.

در پایان من ورود آقای عبدالکریم حسین‌زاده به کابینه پزشکان را اقدامی نمادین و سرپوشی بر تبعیض ناعادلانه میلیونها ایرانی میدانم. آقای پزشکیان با انتصاب یک کُرد اهل سنت به عنوان معاون رئیس جمهور، رکوردی را برای خود رقم زد، اما نقش قومیتی و مذهبی آقای حسین‌زاده در این انتصاب، گسترش تبعیض است نه سرآغاز پایان بخشیدن به آن. مثلاً اگر آقای پزشکیان اراده رفع تبعیضات یا حداقل کاهش آنها را داشته باشد، میتواند قدمی در جهت حذف تفتیش باورهای دینی از فرم موقعیتهای شغلی را بردارد.

به امید ایرانی عاری از تبعیض!

#احمد_مرادی

‏30‏ اوت‏ 2024

منبع، قانون اساسی جمهوری اسلامی