Home / پانل آزاد / زانیار سهرابی در پاسخ به مقاله : نقد و تحلیلی بر وضع کنونی ایران و کوردستان، کرمانشاه و یارسان از سید اشکان حسینی.

زانیار سهرابی در پاسخ به مقاله : نقد و تحلیلی بر وضع کنونی ایران و کوردستان، کرمانشاه و یارسان از سید اشکان حسینی.

یارسان مدیا
‏پنجشنبه‏، 05‏ مارس‏ 2020

Zanyar Sohrabi

زانیار سهرابی:
هدف از این مقاله نمایشِ ماکتی از خاور میانه و تهدیدهای کنونی و پیش روی جامعه می باشد.

جغرافیای موسوم به کرمانشاه به دلیل بافت جغرافیایی و اجتماعی متنوع حامل رسوم، مذهب، زبان و گفتمان متعدد می تواند نمونه کوچک شده خاور میانه باشد، که عواملی اینچنینی، سد پیشرفت جامعه اش شده است؛ ارتجاع (دین، مذهب، ناسیونالیست، بافت عشیره ای و….).

حساسیت بر این مکان به دلیل شاهراه اقتصادی (تجاری ،کشاورزی و سیاسی) از دیرباز افکار قالب حکمرانان بوده است، تا جایی که میتوان در سطح شهر آثار و یادگار های تاخت و تاز، مقاومت ها و نمایش قدرت چندین دوره تاریخی و حکومت را دید. آثاری که هر کدام می تواند بهانه ی تلاش کنونی برای حکمرانی بر این منطقه باشد.

اما به جز جا مانده های این اتفاقات، چهره این منطقه ی ملتهب بیش از صد سال است چروک شده از هویت سازی های غیر بومی و تلاش برای قالب کردن آن است.

بر کسی پوشیده نیست که جمهوری اسلامی حاکم بر ایران، اکنون به رسم از حکومت های پیشین و با استفاده از تلفیق و استفاده به سود خویش از هویت سازی پیشین سعی در جایگذینی هویت مورد علاقه خود با هویت های دیگر را دارد.

در حد توان سعی می کند با کمترین تنش و با استفاده از سلاح رسانه و آموزش، آسمیلاسیون را به شدت و کلی بگستراند. می توان برای نمونه تلاش جمهوری اسلامی در ساخت هویت ملی مذهبی شیعه را بیان کرد. اینگونه که بجز تلاش با تمام توان آموزش و پرورش را قبضه و جامعه را برای هضم شیعه آماده سازی می کند. میتوان به ایجاد مراکز مذهبی از جمله مساجد، حسینیه ها، حیدریه ها و جلسات پر تعداد نوحه سرایی، روضه خوانی و مداحی اشاره کرد.

البته میتوان گفت تاثیر چشم گیری هم داشته است؛ تا جایی که از مردم شهر کرمانشاه در سال ۱۳۹۳ بیش از ۶۰ کشته در جنگ های نیابتی جمهوری اسلامی در جغرافیای سوریه و عراق به اسم مدافع حرم داشته اند.

اما این کار زمان، هزینه و ریسک بسیاری را دارد، از این رو در مواردی با استفاده از سرکوب علنی یا استفاده از ارتجاع موجود خود را تقویت ساخته است.

در رابطه با سرکوب علنی میتوان گفت پس از آنکه حکومت جمهوری اسلامی نتوانست برای ادامه همکاری با یکی از سران سنی مذهب منطقه به اسم ملا حسین دارابی(روستای داراب ریجاب) به توافق برسد درگیری و سرکوب مستقیم را به کار گرفت.

(ناگفته نماند این سرکوب های مذهبی باعث رشد افراط گرایی چشمگیری در منطقه هم شده است)

از طرف دیگر با نفوذ زیرکانه و همکاری مستقیم با خانواده حیدری از جمله توافق با سید نصرالدین حیدری (بزرگ خاندان حیدری یکی از خانواده و مدعیان رهبریی یارسانی ها)، توانست دست آورد هایی از جمله حفظ بافت عشیره ای مرد سالارانه و کنترل اوضاع منطقه و مشارکت حداکثری جامعه یارسان (که میتوان اشاره کرد که مورد تبعیض ترین و بی رفاه ترین مردم منطقه هستند) با افکار عمده جمهوری اسلامی را بدست آورد.

این کار برای جمعیت شیعه نشین ساده تر بود. چرا که بزرگ خاندان های شیرزادی به دلیل ریشه مذهبی شیعه، همه جانبه همکاری و حتی تجارت نامتعارف را هم با سیستم پیش می بردند.

میتوان گفت دلیل معامله جمهوری اسلامی با این عشیره ها از دست ندادن نبض سیاسی جامعه، حفظ بافت ضد زن و مرد سالارانه که یکی از رکن های مشترک با هویت خویش است و کنترل بیش از پیش اطلاعاتی منطقه می باشد.

همانطور که اشاره شد این بافت جغرافیایی به دلیل تنوع دارای گویش و لهجه و حتی زبان های متفاوتی می باشد، جمهوری اسلامی از این تفاوت چشم پوشی نکرده و سعی در تنیدن بافت ملی مشترک با تمامی سطح قلمروش داشته است.

بصورتی که درصدی از اپوزسیون که در تلاش برای متحد کردن جامعه روی هویت مورد تایید خود است، این سیاست جمهوری اسلامی را دیده و سعی در تقویت جبهه مخالفش را داشته و سیاست بازخوردی را پیش گرفته است.

کرمانشاه به دلیل جمعیت بالا تاثیر گذار بر استان های همجوار می باشد؛ به همین دلیل تلاش برای مهار این شهر افسار گسیخته آنچنان از هر جهت افزایش داشته که حکومت سعی در مهار از طریق فقر را دارد و اکنون این شهر با تعطیلی بیش از پیش کارخانه ها و… جمعیتی بالغ بر ۳۰۰ هزار بیکار که در صدر آمار بیکاری ایران است را دارا میباشد.

عدم تخصیص رفاه، آموزش و پرورش رایگان و سالم، شغل و امنیت مالی و جانی باعث پس رفت جامعه و ایجاد شغل های کاذب و ساخت فضای مناسب و پخش سیستماتیک مواد مخدر توسط خود حکومت دلیل بر اُفت شدید بلوغ فکری جامعه شده است.

بالا ترین آمار قتل ناموسی، افسردگی، اعتیاد، خشونت عریان و از آن طرف سرکوب و حکم و زندان سنگین برای فعالین جامعه محور توسط ارکان های حکومت همه یک صدا فریاد میزنند که راه حل نه تلاش برای مهار یک جامعه شهری است،بلکه ریشه و نشانه شناسی نیاز به فعالیت مدنی، آموزشی، پرورشی و پس از آن سیاسی را می طلبد.

وجود آکادمیکرهای مسموم و سرگردان از مغزشویی و آشفتە بازار جنگ های رسانه ای که پناهگاهی جز اعتیاد به مواد مخدر یا عرفان و مذهب را ندارند، نشانگر جامعه رو به انحطاط و نیازمند تلاش ویژه فعالین برای تحلیل، نقد بی اغماض و پراکتیک بی پروا در مقابل هر جریان سو استفاده گری را میطلبد.

زانیار سهرابی

5 march 2020

در پاسخ به مقاله :

نقد و تحلیلی بر وضع کنونی ایران و کوردستان، کرمانشاه و یارسان از سید اشکان حسینی.

[wpforms id=”4110″]

دیدگاهتان را بنویسید